Zakelijke brief

29-09-2013 19:00

Dit is de zakelijke brief die ik moest schrijven voor Nederlands.

 

Op 25 september moest ik de brief inleveren. Op 29 september heb ik mijn cijfer gekregen, ik kreeg er een 7,0 voor! (maximaal kon je een 8,0 halen :) ) In de adresgegevens staan allemaal witregels, maar het lukt me niet om die weg te halen...

 

Bonhoeffercollege

Pieter Kieftstraat 20

1902 RA  Castricum

Nederland

 

............., 24 september 2013

Betreft: Gescheiden lessen voor jongens en meisjes

Geachte mevrouw, geachte heer,

Ik heb vernomen dat er misschien gescheiden lessen zouden komen. Ik heb er over nagedacht en ik ben hier niet blij mee. Als leerling zijnde zal ik al redelijk kunnen voorspellen wat er kan gaan gebeuren. Dit zal ik u vertellen in deze brief.

Leerlingen maken minder contacten. De meiden zullen meer met de meiden omgaan en de jongens zullen meer met de jongens omgaan. Hierdoor ontstaat er een duidelijke scheiding. De bedoeling van school is ook om mensen te ontmoeten waar je misschien normaal niet mee om zou gaan, bijvoorbeeld bij opdrachten in tweetallen of groepjes.

Het is beter om in een gemengde groep te zitten. Zo zijn er verschillende interesses door elkaar gemengd. Niet alleen de meiden met hun lipstick en de jongens met hun voetbal.  De ander gaat misschien wat meer interesse krijgen voor jouw sport of andere hobby. Leerlingen krijgen meer respect voor elkaar en begrijpen elkaar beter.

Ik ben het er niet mee eens. School is een plek waarbij je juist mensen ontmoet waarmee je normaal gesproken niet mee om zou gaan, bijvoorbeeld door opdrachten te maken in tweetallen of groepjes. Als de klassen gescheiden worden, zal daardoor een nog grotere scheiding ontstaan en zullen de contacten minderen. Bij gemengde groepen krijg je ook wat meer variaties in de klas. U zult merken dat mensen meer interesse hebben voor de hobby of sport van een ander. Leerlingen krijgen meer respect voor elkaar en begrijpen elkaar beter. Als dit gescheiden wordt, dan zullen de meiden en de jongens elkaar niet goed begrijpen en niet goed respecteren en dit zal geen leuke gevolgen hebben. Ik hoop dat u hier iets mee kunt doen.

Hoogachtend, 

(handtekening)

 

E. de Nijs

Terug