Schrijftaak: een samenvattend interview-verslag maken

23-01-2014 15:31
Ik moest van een bepaalde tekst (zie: foto) een samenvattend interviewverslag maken. Een samenvattend ineterviewverslag is een verslag waarin de vragen zijn verwerkt. De vragen zijn dan niet letterlijk gesteld. Dit is mijn samenvattend interviewverslag van de foto hieronder:
 
Jolanda van der Vecht vertelt over haar werk in de ouderenzorg. Ze is in dienst van GGZ Drenthe.
 
Voordat Jolanda in de ouderenzorg ging werken, heeft zij vlak na haar middelbare schoolcarrière op kantoor gewerkt. Ze hield niet van stilzitten en ze ging werken in een drogisterij waar veel ouderen kwamen. Toen kwam ze erachter dat ze wilde werken voor de ouderen, hen helpen. 'Precies in die tijd had GZZ Drenthe een vacature openstaan voor leerling-verzorgende.'
Nu is Jolanda niveau 3 verzorgende. 'Dat is tussen verzorgende en verpleegkundige in.' Elke dag helpt ze bewoners met hun dagelijkse verzorging. 'Kleine dingen maken het werk leuk. Iemand een lekker geurtje op doen of een beetje make-up aanbrengen.' Ook helpt ze de bewoners met injecties geven of het verzorgen van wonden.  
Ze vindt haar werk absoluut niet eentonig. Haar werk is erg gevarieerd doordat ze samenwerkt met andere verpleeghuizen. Verder kan je bij GGZ Drenthe andere opleidingen volgen. Jolanda volgt nu ook een opleiding verpleegkundige en is van plan stage te gaan lopen bij een psychiatrie. 'Zo kan ik mijn kennis verbreden en dat vind ik heel belangrijk.'
Jolanda moet niet denken aan het in de steek laten van ouderen. 'Nooit van mijn leven, ik wil altijd blijven werken met ouderen. Ze hebben een heel leven achter zich en ik heb respect voor wat ze in hun leven hebben gepresteerd.' Jolanda wilt met dit werk wat voor hen terug doen.
Terug