Boekverslag: 'Als je dit leest, ben ik dood'

15-12-2013 19:54

Boekopdracht: 'Als je dit leest ben ik dood', Sally Nicholls

 

 

Titel: Als je dit leest ben ik dood

Auteur: Sally Nicholls

Hoofdpersoon: In dit boek zijn Sam en Felix de hoofdpersonen. Sam krijgt thuis les omdat hij kanker heeft. In het ziekenhuis ontmoet hij Felix en samen krijgen zij bij Sam thuis les van mevrouw Wolters.

Karaktereigenschappen: Sam is koppig, ontdeugend, maar ook vriendelijk en zorgzaam. Felix is stoer, vriendelijk, koppig en ontdeugend.

Bijpersonen: De bijpersonen zijn: Ella (is het zusje van Sam), de moeder van Sam, vader van Sam, de oma van Sam, moeder van Felix, dokter Willem, mevrouw Wolters (thuisjuf Sam en Felix) en Annie (assistente van dokter Willem, zij komt thuis langs om te testen of je nog bloedplaatjes, rode en/of witte bloedcellen nodig hebt voor deze dag).

Sympathie: Ik heb positieve sympathie voor Sam en Felix. Doordat het boek in de ik-persoon is geschreven (door Sam) lees ik ook zijn gevoelens en gedachtes. Hij beschrijft soms ook hoe Felix zich voelt. En daardoor krijg ik sympathie voor de hoofdpersonen en in het echte leven lijken zij me aardig.

Verhaalprobleem: Sam en Felix hebben kanker, hier gaat het verhaal grootendeels over. Over ziek zijn en leuke dingen doen om zo toch nog wat van het leven te maken. Op een dag geeft mevrouw Wolters als opdracht om iets te schrijven. Felix vond het onzin en maakte er grapjes over. De dag daarna was Sam toch geïnteresseert en ging een boek over zichzelf schrijven. Wat hij schrijft is dit boek, al zijn gedachtes, alles wat hij heeft meegemaakt schrijft hij op in de ik-persoon en daar door is het in de directe rede. In dit boek maakt hij een lijst met vragen waar je eigenlijk geen antwoord op kan geven. Ook over dingen doen die je gedaan als tiener. Zoals een vriendinnetje hebben en met een zeppelin vliegen, maar ook dingen die bijna onmogelijk zijn, zoals een geest zien.

Thema: In dit boek is het thema: Maak wat van je leven, ook al is het lastig om voor elkaar te krijgen!

Spanning: In dit boek is er veel spanning. Veel hoofdstukken beginnen met een vraag: 'Hoe weet je dat je dood bent?' bijvoorbeeld. Als het hoofdstuk met dit begint ben ik wel heel erg benieuwd wat voor antwoord hierop komt. Vaak is er ook aan het einde nog geen volledig antwoord opgegeven en zo wordt de spanning opgebouwd.

Cliffhanger: In sommige hoofdstukken eindigt het wel op een spannend moment, maar hij schrijft niet alle dagen in zijn boek, dus soms zijn er wel rare overgangen van het ene naar het andere hoofdstuk, er is dan geen cliffhanger.

Tijd: Het boek is in de verleden tijd geschreven en naast elke titel staat een datum.

Chronologische volgorde: Het verhaal speelt zich af op een niet-chronologische volgorde. Er zijn namelijk soms terugblikken, ook al begint het op 7 januari en eindigt op 14 april, is er toch ergensin het verhaal een terugblik geweest. Zoals '2 jaar geleden was ik ook ziek, daarom is mama gestopt met werken, zo kan ze voor mij zorgen.'

Flashback: Er worden flashbacks gebruikt. (zie hierboven)

Korte samenvatting van het verhaal: Sam is ziek, hij heeft leukemie. Hij schrijft sinds 7 januari een boek over zijn eigen leven. Hij stelt vragen waar je nooit antwoord op krijgt zoals: Doet sterven pijn?. Hij gaat op onderzoek uit om de antwoorden te vinden. In het ziekenhuis ontmoet hij Felix. Sam stelt een lijst op met dingen die hij moet hebben gedaan voor zijn dood. Zijn wensenlijst bestaat uit dingen die je als tiener moet hebben gedaan zoals: sigaretten roken, vriendinnetje krijgen en kersenbrandenwijn drinken. Felix helpt hem daarbij, maar dan overlijdt Felix en nog niet alles is verwezenlijkt...

 

Recensie: Het was een mooi, maar ook heftig boek!

Terug